Kører man med sin bil i hele vinterperioden, anbefaler FDM, at man monterer vinterdæk på bilen. Dækkene skal kunne klare vinterføre med sne- og isglatte veje samt våde vinterveje.
BILEN: Hvis man vil være sikker på at kunne bruge bilen alle dage gennem vinteren, så er det sikrest at vælge vinterdæk.
Man kan nemlig risikere, at der var fint vejr og godt føre, da man kørte hjemmefra, men at vejret har skiftet i løbet af dagen til våde, sne- eller isglatte veje.
Hvornår skal der skiftes til vinterdæk?
En god tommelfingerregel for at skifte til vinterdæk er, at man monterer vinterdæk på bilen omkring efterårsferien, eller når temperaturen kommer under syv grader, fortæller FDM.
Vinterdækkene skal af igen omkring påske, alt efter hvornår påsken falder det år, eller når temperaturen kommer over syv grader.
Bremselængden
Der er ikke krav om vinterdæk i Danmark, men mange lande omkring os har regler for brug af vinterdæk
Skifter man ikke til vinterdæk, udsætter man sig selv og sine medtrafikanter for en meget stor risiko, hvis man kører i vinterføre.
Her er vinterdæk nemlig markant bedre til at bremse end almindelige dæk.
Ofte vil de almindelige dæk bruge en til to gange så lang bremselængde som vinterdæk.
Vinterdæk bremser nogenlunde lige så godt som almindelige dæk på våd vej, mens de på tør vej oftest bruger en lidt længere bremseafstand.
Det sidste forhold skal man have i baghovedet, når hastighed og afstand vurderes.
Skift i god tid
Det er en god idé at få vinterdækkene på i god tid - og især før den første sne kommer, da det traditionelt kan skabe kø på dækcentrene.
Er man fortrolig med donkraft og momentnøgle, kan man vælge selv at skifte til vinterhjul.
Hvad er vinterdæk?
Et moderne vinterdæk vil altid være et dæk af lameltypen.
Ud over at dækket er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer, er slidbanemønsteret opbygget af gummiblokke, der igen er opdelt i en række fine lameller.
Det giver den effekt, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved gør dækket selvrensende.
Det er en meget vigtig egenskab ved kørsel i vinterføre, da det gør det muligt at overføre flere styre- og bremsekræfter fra hjulene til vejen.
For at et vinterdæk opfylder særlige krav til friktion, skal det være mærket med et såkaldt snefnugsymbol.
Vinterdækkets bredde
Det har i mange år været reglen at vælge et smallere dæk, når der skulle vinterdæk på bilen, fortæller FDM.
Fordelen var, at de smallere dæk havde en bedre evne til at ”træde igennem” sne og sjap.
Denne filosofi er ikke altid gældende i dag.
Den store udvikling, der løbende er sket med vinterdæk, har gjort, at selv brede vinterdæk har gode egenskaber i glat føre.
Det giver derfor oftest bedst mening at benytte vinterdæk i samme størrelse som de standardmonterede dæk, da man derved bevarer bilens køreegenskaber også under mere normale vejforhold.
Denne løsning gælder særligt for normale dækstørrelser på f.eks. 14, 15 og 16 tommer.
Nogle nye biler leveres i dag med så store dæk (f.eks. 18 og 19 tommer), at der alligevel kan være en fordel ved at gå ned i størrelse, når der skal vinterdæk på bilen.
Det skyldes, at dækkene her er blevet så brede og store, at vinteregenskaberne ikke er lige så gode, som ved de lidt mindre hjulstørrelser.
M+S mærkning
For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne) samt et bjerg- og snefnugsymbol.
Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil.
Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen.