Der bliver brugt økologiske råvarer som aldrig før i de danske kantiner, storkøkkener, restauranter, hoteller og cateringvirksomheder. Salget er steget med 15 procent til i alt 2,35 mia. kroner.
ØKOLOGI: Danskerne spiser mere økologisk, når der spises mad uden for hjemmet. Køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter, hoteller og andre storkøkkener går i hvert fald i stigende grad efter det røde Ø-mærke, når de bestiller varer.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at økologiske varer udgjorde 10,9 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2018. Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske, professionelle køkkener har været markant stigende, lige siden de første, officielle statistikker blev indført.
Fordobling på fem år
De høje vækstrater fortsætter dermed fra de seneste år, og salget af økologi i foodservice er nu fordoblet på bare fem år. Men det segment, der virkelig har rykket udviklingen fra 2017-2018, er kantiner på private arbejdspladser, hvor salget er steget med 20 procent fra 2017 til 2018:
De mest eftertragtede, økologiske varer i foodservice i 2018 var mejeri og kolonial samt frugt og grønt. Den positive tendens fortsætter i 2019, vurderer Landbrug & Fødevarer.