Er bilen endnu ikke rustbeskyttet, eller er det lang tid siden sidst, kan der være mange penge at spare ved at gøre det nu.
BILEN: Når først frostgraderne begynder at melde sig, vejene svøbes i salt og måske sne, rammer det bilerne hårdt.
I Danmark er rustangreb de fleste bilejeres frygt. Både fordi rustrelaterede skader kan gøre ondt på pengepungen, men også fordi rustangreb kan nedsætte bilens sikkerhed markant.
Udfordringen er, at biler typisk bliver bygget til de markeder, hvor de produceres.
Det vil sige i lande med varmere temperaturer, end vi er vant til i Danmark.
Derfor er de fleste biler ikke skabt til et klima som det danske, der karakteriseres af høj luftfugtighed, meget nedbør og skiftende temperaturer.
Rustangrebenes favorittid
Efterårets ustadige vejr er en af de største skurke, når det kommer til rustangreb.
Salt på vejene har dog også konsekvenser for rustdannelsen, da saltet speeder processen op.
Det er en ødelæggende kombination – især for biler, som ikke rustbeskyttet fra start.
– Hos Dinitrol opfordrer vi til, at alle biler bør rustbeskyttes fra de er helt nye.
Har man købt en brugt bil, er det især vigtigt at få den rustbeskyttet. Det er med til at mindske udgifterne til rustrelaterede skader og opretholde bilens sikkerhed, fortæller Mogens Vestergaard, der er teknisk chef hos Dinitrol.
Det er nemlig ikke en selvfølge, at bilen er tilstrækkeligt beskyttet mod rust, når den kommer fra fabrikken af.
Der er stor forskel på rustbeskyttelsens kvalitet alt efter model og mærke.
Generelt rådes bilejere til at rustbeskytte deres bil – ligegyldigt alder, pris eller mærke.
Plastplader giver falsk tryghed
I nyere biler er 60 til 80 procent af vognbunden dækket af plastplader.
Det gør det svært at opdage rust, som har optimale betingelser under plader og skærme.
– Nye biler er sjældent tilstrækkeligt rustbeskyttet til at kunne modstå det danske vejr, som er det værste vejr i forhold til rustdannelse.
– En løbende rustbeskyttelse sikrer ikke kun bilens karrosseri mod rust. Det sikrer også en række vitale, sikkerhedsmæssige dele som bremserør, hjulophæng, styreforbindelser, benzinrør mm.
Selv om biler er galvaniseret, ruster den stadig i samlingerne, forklarer centers ejers navn fra centers navn.
Et almindeligt kontroltjek hos en mekaniker og andre fagprofessionelle vil fange 20 procent af alle rustangreb.
De sidste 80 procent opdages først, når plastpladerne i vognbunden skrues af.