Læserbrev
Af Inge Messerschmidt, Gruppeformand,
Dansk Folkeparti (O)
På byrådets møde i september var de kommende takster for renovation i 2025 til godkendelse.
Her blev det vedtaget, at taksterne stiger med 1000 kr pr husstand fra 1/januar 2025.
Dansk Folkeparti har et par gange spurgt ind til problematikken omkring det mellemværende, Frederikssund Kommune har i forhold til borgerne vedr uberettiget opkrævet moms for renovationskørsel mellem 2012 og 2023. En afgørelse i Landsskatteretten fra efteråret 2020 fastslog, at kommunerne, deriblandt Frederikssund Kommune, ikke måtte opkræve momsen. Kommunen stoppede imidlertid først pr 1/januar 2023.
På BDO`s hjemmeside kan man læse, at staten skal tilbagebetale et kæmpebeløb til kommunerne. BDO vurderer, “at kommunen ikke vil være forpligtet til at videresende pengene direkte til borgerne, men tilbagebetalingen vil kunne medføre en nedsættelse af taksterne eller en fastfrysning af taksterne i en længere årrække”.
Der er bare to tempi omkring momsen. Der er den forkerte opkrævede moms inden afgørelsen – altså fra 2012 til 2020, hvor kommunen handlede i god tro, på lige fod med de andre kommuner. Og så den forkerte opkrævning fra efteråret 2020 og frem til 1/januar 2023.
Frederikssund Kommune har efterfølgende anmodet SKAT om at afgøre omfanget af tilbagebetalingen til os borgere.
Hvorfor beskrives dette ikke nogen steder?
Hvorfor er der ikke gennemsigtighed? Det er borgernes penge, der er opkrævet forkert!
Ikke engang i sagen på byrådsmødet om takststigningerne nævnes problematikken omkring momsen.
Dansk Folkeparti opfordrer til åbenhed og gennemsigtighed.
Dansk Folkeparti er ikke enig i takststigningerne, da der stadig er et uafklaret mellemværende mellem Frederikssund Kommune og borgerne.”