Af Ole Peltola
Fjordlandslisten
Muslingevej 7, Jægerspris
Inge Messerschmidt skriver d. 7/6 på sn.dk, at vi skal være stolte af, at kommunen har ansat en Borgerrådgiver, og at Borgerådgiverens Årsberetning bliver fremlagt, så alle kan læse den.
Fjordlandslisten er enig i, at Frederikssund Kommune skal have en Borgerrådgiver – selvom det ikke er et lovkrav – og at Årsberetningen skal kunne læses af alle.
Det er rigtig godt, at kommunen har den ordning, men ligefrem stolte? Det er vi nu ikke.
For Fjordlandslisten vil gerne styrke Borgerrådgiverfunktionen for at ordningen kan være den garanti for borgerne, som ligger i hele ånden omkring en Borgerrådgiverfunktion.
For det første skal Borgerrådgivningen ikke være “et look a like”. Vi skal have den rigtige vare, så borgernes retssikerhed kan optimeres.
Det betyder, at Borgerrådgiverfunktionen efter vores opfattelse skal følge de regler, som er beskrevet i Kommunestyrelseslovens § 65e, og at vi skal følge uvildige fagfolks råd og vejledninger – bedst beskrevet på justitia.dk
For det andet mener Fjordlandslisten, at man skal tage Borgerrådgiverfunktionen seriøst, og det er ikke sket, når man stiltiende har accepteret, at der ikke er udkommet Årsberetninger for 2018 og 2019 til tiden.
Borgerrådgiveren har faktisk ikke fremlagt sin viden og sine tanker for hverken Økonomiudvalget eller Byrådet for de to år, og derfor har man heller ikke kunnet følge op på de tiltag, som var beskrevet i tidligere rapporter.
Ingen har tilsyneladende savnet disse informationer i Økonomiudvalget og Byrådet – det synes Fjordlandslisten er useriøst.
I 2021 udkom Borgerrådgiveren så til tiden med en Årsrapport for 2020, og i den var så også en opsummering fra de to foregående år.
Årsberetningen blev fremlagt for Økonomiudvalget, hvor den “bare” blev taget til efterretning. Igen virker det useriøst – som om det bare skal overstås.
Fjordlandslisten vil arbejde for, at Økonomiudvalget og Byrådet gennemgår Årsberetningen hvert år for at kunne følge udviklingen og for at kunne justere på forvaltningen og dennes virke, hvis tal eller andet viser, at det er nødvendigt.
Faktisk er vi lidt overrasket over, at Årsberetningen ikke har ført til refleksioner blandt politikkerne, for antallet af henvendelser til Frederikssund Kommunes Borgerrådgiver er højt – også i forhold til andre kommuner.
Fjordlandslisten mener, at tilfredse borgere ikke vil benytte Borgerrådgiverfunktionen, for hvad skal de henvende sig om?
Derfor konkluderer vi, at borgertilfredsheden i Frederikssund Kommune er lav.
At genoprette tilliden til kommunen via tilfredse borgere vil være ét af vores største fokusområder, hvis vi kommer i byrådet.