Efter snart 55 år i branchen er TRASBO en af landets ældste ejerledede servicevirksomheder. Birgitte Trasbo startede i virksomheden for 34 år siden og beskæftiger i dag over 120 ansatte. Mens facility service og vaskeriservice tegner sig for hovedparten af omsætningen, har TRASBO også specialiseret sig i vinduespolering, privat- og fritvalgsrengøring, renseri- og måtteservice.
TRASBOs facility services leveres på hele Sjælland og Bornholm, ligesom medarbejdere i treholdsskift sørger for, at virksomhedens vaskeriservice leveres hver uge til flere tusinde visiterede borgere fordelt på 21 kommuner.
– Vi har faktisk brug for mere plads, siger ejerleder Birgitte Trasbo.
Værdier skaber vækst
Direktøren har i alle årene, arbejdet benhårdt på at udvikle TRASBO fra en familievirksomhed til en kultur, og hun glæder sig over, at indsatsen har båret frugt.
– Vi har branchens mindste salgsorganisation, for vi får primært kunder på anbefalinger. Vores medarbejdere er ambassadører for os. Personligt tænker jeg tit over, at jeg er enormt privilegeret i, at jeg fik lov at skabe den virksomhed, jeg selv havde lyst til at være i. Nu er jeg snart 53 år, og jeg har for længst nået det mål, siger Birgitte Trasbo, der netop i første kvartal i år har landet virksomhedens bedste omsætning og bundlinje nogensinde.
– Så det betaler sig faktisk at være ordentlig. Det er ikke vækst for enhver pris, men værdibaseret vækst. Jeg bliver glad og stolt over at kunne lykkes med at skabe den kultur, vi har i dag. Vejen har været lang, men vi er der, og det er så berigende. Der er mennesker bag, og vi er kendt for det slogan i branchen, konstaterer hun.
Kæmper for de ansatte
Medarbejderne fordeler sig på 16 forskellige nationaliteter, så der er både kulturforskelle og sproglige barrierer i et ofte udskældt job, hvor kommunikation er afgørende for at lykkes.
– Vi er megaafhængige af medarbejderne, som udfører disse serviceopgaver for vores samarbejdspartnere. Og mange af dem synes faktisk, at det er et fedt job. Det handler om at skabe arbejde til medarbejderne, der giver mening. Geografisk sætter vi os selvfølgelig stærkt på fjordområdet, men vi dækker faktisk hele Sjælland og Bornholm, fortæller ejerlederen.
Fortællingerne er mange i virksomheden om medarbejdere, der har haft alle mulige udfordringer, men som TRASBO er lykkedes med at fastholde i beskæftigelse.
Et eksempel er Martin, som har afrikansk baggrund og stod til at miste sin arbejds- og opholdstilladelse på baggrund af sin skilsmisse.
– Så Martins driftschef gik i gang. Vi blev ved og ved og ved, og han endte med at få en arbejdstilladelse betinget af bl.a., at han arbejdede hos TRASBO.
Det var en lang kamp, men det lykkedes – og Martin ringede mig op og sagde: ’I will work for you forever!’. Det er en stor tilfredsstillelse, at man kan få ting til at lykkes. Vi skal bruge krudtet på at se løsninger frem for udfordringer, smiler Birgitte Trasbo, der til tider må tørre øjnene undervejs i sin beretning.
Kort kommunikationsvej
TRASBO har gennemgået en omfattende digitalisering gennem de sidste år for at frigive yderligere ressourcer til at fokusere på kerneopgaven, der handler om kunderne og medarbejderne.
– TRASBO havde brug for et frisk pust. Derfor valgte jeg at tilføre nye ressourcer og stærkere kompetencer. Målet var at løfte medarbejderne endnu mere. Det er meget personligt for mig, fortæller ejerlederen, som sammen med sit team det sidste år, er lykkedes med at implementere et helt nyt digitalt setup i virksomheden.
Et af initiativerne er en app, der blandt andet fungerer som talerør mellem medarbejdere og ledelse.
– Vi begynder nu virkelig at se værdien af de mange nye initiativer, mange processer er blevet forsimplet, medarbejderne bliver set i endnu højere grad og forbundet med hinanden, selvom de er fordelt på mange forskellige lokationer, fortsætter Birgitte Trasbo. Der kan nu nemt sendes månedlige beskeder, vigtige informationer og ønskes god sommer til alle medarbejdere.
Arbejdsglæde virker
Den digitale løsning bidrager til at skabe engagement, tilhørsforhold og arbejdsglæde blandt medarbejderne, hvoraf mange sjældent kommer forbi hovedkontoret i Skibby i løbet af en normal arbejdsuge.
– Arbejdsglæden hos mine medarbejdere er helt afgørende for vores succes hos kunderne. Hvis virksomhederne er tilfredse med vores service, handler det om medarbejderne – og jeg hører nærmest aldrig noget negativt om mine ansatte, siger hun.
TRASBO oplever ofte, at tidligere ansatte ønsker at komme tilbage i virksomheden, ligesom de løbende modtager uopfordrede ansøgninger, hvilket naturligvis glæder ejerlederen.
– Vi er ikke perfekte her, men vi lykkes med så meget hele tiden. På en skala fra 1 til 10 rammer vi ikke altid 10 – men vi prøver hver dag, og det er godt nok, siger Birgitte Trasbo, som glæder sig over, at tilgangen smitter af på både medarbejdere og samarbejdspartnere.
– Når kunden oplever, at værdien af glade medarbejdere betyder meget for den gode service, så synes jeg, vi er lykkedes, smiler Birgitte Trasbo.