FORBRUG: Hvert år hjælper Forbruger Europa mange danskere, der har købt produkter eller ydelser på nettet. Og selvom det meste nethandel går godt, slog 2022 en kedelig rekord for antallet af henvendelser fra forbrugere, der oplevede at være blevet snydt:
– Vi har aldrig fået så mange henvendelser, hvor forbrugere har følt sig snydt, når de har handlet online. Det generelle billede har været, at forbrugerne har haft svært ved at få kontakt til virksomhederne bag, når de pludselig fik en overraskende faktura ind ad døren, eller når der blev trukket et beløb på kontoen, fortæller leder af Forbruger Europa, Lars Arent.
Mange sager har handlet om forbrugere, der troede, de bestilte et enkeltstående produkt, men i stedet blev opkrævet for et abonnement.
I foråret var der mange sager med datingsider, og i efteråret har det været sager om køb af kosttilskud og lignende, der har været de mest dominerende.
Forbruger Europa har også fået en del henvendelser fra forbrugere, der troede online-vurderingen af deres bil var gratis, men endte med en faktura og inkassotrusler, hvis ikke de betalte.
Forbruger Europa har samlet nogle råd til, hvad der er en fordel at være opmærksom på, når man handler online:
Et godt omdømme?
Det er en god idé at søge på virksomhedens navn på nettet.
Det giver et indblik i tidligere kunders oplevelser.
Man kan også tjekke, om hjemmesiden har mærkningsordninger eller officielle certificeringer, der viser, at virksomheden overholder lovgivningen. Vær dog opmærksom på, at både ratings og mærker kan være forfalskede.
Sociale medier
I mange af Forbruger Europas sager er forbrugeren faldet over produktet og virksomheden på sociale medier.
Ser man et godt tilbud, så skal man tjekke hjemmesiden, og undersøg virksomhedens omdømme, inden man handler.
Tvetydige
formuleringer
Hvis der er uklare formuleringer på bestillingssiden, og hvis der står noget med småt, er det en god idé at være ekstra opmærksom.
Det kan være en forsøg på at forvirre eller skjule eventuelle betingelser.
Kontakt til
virksomheden
Der skal være kontaktoplysninger og en fysisk adresse på hjemmesiden.
Det skal også være oplyst, hvad man gør, hvis man ønsker at klage eller fortryde købet.
Oplysninger
om produktet
Virksomheden er forpligtet til at give en række informationer inden købet, for eksempel detaljer om produktet, den samlede pris, leveringsbetingelser, betalingsmuligheder og forbrugerrettigheder såsom fortrydelse og reklamation.
Vær på vagt, hvis disse oplysninger ikke fremgår klart.
Forbruger Europa
Hvis man er i tvivl, eller selv er blevet snydt, kan man altid kontakte Forbruger Europa for hjælp og vejledning.
Forbruger Europas rådgivning og klageadgang er gratis og er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk (European Consumer Centres Network, ECC-Net) med kontorer i hvert EU-land samt i Norge og Island.
Netværket er finansieret af EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder i EU-landene.
Forbruger Europa-netværket blev oprettet 1. januar 2005.