Presset fra regninger kan ofte lettes

Presset fra regninger kan ofte lettes
Illustration: Louise Thrane Jensen

FORBRUG: Stigende renter og højere priser på el, benzin, gas og dagligvarer; økonomien strammer, og leveomkostninger og renteudgifter er steget.

– Der er ofte noget at opnå ved at forholde sig kritisk til sine regninger. Det gælder, uanset om man allerede nu har svært ved at betale eller kan mærke, at det snerper til den kommende tid, fortæller Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Måske er der råd til at betale regningerne nu, men det ikke er sikkert, at pengene også slår til om nogle måneder.

– Tag kontakt til virksomheden, du skylder penge, så snart du kan se, at det bliver et problem at betale. Jo før, des bedre. Husk på, at virksomheden også er interesseret i at finde en løsning frem for en proces med rykkerskrivelser og i sidste ende inkasso, lyder rådet fra Susanne Aamann.

Ratebetaling

Ofte er det muligt at finde løsninger ved at tale med den virksomhed, man skylder penge.

Det kan for eksempel være, at betalingsfristerne kan rykkes, at regningen kan deles op i flere rater, eller at en del af gælden kan eftergives – alt efter hvor alvorlig situationen er.

Hvis man som forbruger i stedet vælger at ignorere regningerne og undlade at betale, så kan det blive ganske dyrt.

Virksomheden vil typisk sende rykkerskrivelser med gebyrer, og i sidste ende kan sagen sendes til inkasso, hvor forbrugeren risikerer at skulle betale omkostningerne.

Gennemgang

Ud over at tage hånd om de akutte regninger, som står for døren lige nu, kan mange forbrugere have gavn af at gennemgå deres øvrige udgifter –ikke mindst de tilbagevendende udgifter.

– Vi ved, at mange forbrugere kan spare penge ved at give deres aftaler et tjek og undersøge, om der kan skæres en bid af regningerne ved at skifte produkt eller udbyder.

– Ofte kan der indgås nye og bedre aftaler, hvor forbrugerne stadig får dækket deres behov, siger Susanne Aamann.

Tidligere undersøgelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist, at forbrugerne ofte er meget loyale, når det eksempelvis gælder bank, realkredit, tandlæge, autoværksted og forsikringer. Det kan der være andre grunde til end prisen.

Undersøgelserne viste dog også, at de forbrugere, som var villige til at undersøge, om de kunne få noget bedre, ofte fik en gevinst ud af at skifte til et andet produkt eller ydelse enten hos deres nuværende leverandør eller hos en ny.

– Det kan være, at der er kommet bedre produkter på markedet, siden aftalerne oprindelig blev indgået. For eksempel har vi set mobil- og bredbåndsselskaber lancere nye tilbud, som nogle af de eksisterende kunder kunne have fordel af at skifte til, fortæller Susanne Aamann.

Unødvendige abonnementer

En gennemgang af de tilbagevendende udgifter vil ofte afsløre, at forbrugerne betaler til noget, de slet ikke bruger.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i april 2022 en undersøgelse af danskernes abonnementer. Den viste, at mere end hver femte forbruger betaler for et abonnement, de ikke bruger eller ikke vurderer, at de får nok ud af.

Kilde: forbrug.dk – den
offentlige forbrugerportal.

Andre artikler fra denne uge