Økonomien skal undersøges grundigt

Økonomien skal undersøges grundigt

Af Hans Andersen (V) MF, Valgt i Frederikssundkredsen

 Diskussionen om brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro skal ind i forhandlingslokalerne på Christiansborg og i Transportministeriet, når partierne skal aftale fremtidens infrastruktur i tiden helt frem til 2035 for et beløb på omkring 140 mia.kroner.

Jeg er meget tilfreds med, at Venstre på Christiansborg ønsker, at økonomien i Kronprinsesse Marys Bro skal undersøges grundigt herunder bl.a. trafikprog-
noser, brugerbetalingen og økonomisk holdbarhed.

Venstre ønsker desuden at sikre, at der bliver parallelitet med andre, relevante indenlandske trafikinvesteringer (3. Limfjordsforbindelse og havnetunnel i København)  og dette finder jeg er helt afgørende.

Tidligere har forudsætningerne vedr. den kommende havnetunnel øst om København været at brugerbetaling skulle være en del af investeringen på 20 mia. kroner  i lighed med vilkårene på Kronprinsesse Marys Bro. 

Nu går anbefalingerne fra Transportministeriet på, at der ikke bliver brugerbetaling for at sikre tilstrækkelig benyttelse af den kommende havnetunnel.  

Regeringen foreslår også at en evt. 3. limfjordsforbindelse til 7 mia. ikke indeholder direkte brugerbetaling, men skal finansieres af en engangsbetaling fra Aalborg Kommune på 600 mio. kr og resten af den samlede pulje på over 100 mia. kr.     

Trafiktallene ved både Kronprins Frederiks Bro på over 20.000 biler i døgnet (2019 tal) og ved Kronprinsesse Marys Bro på omkring 3.000 gør, at hvis vi ikke have den nye bro allerede, så ville den være med i infrastrukturforhandlingerne for perioden 2021 til 2035.

Altså en almindelig prioritering blandt mange infrastrukturinvesteringer, hvor brugerbetaling normalt ikke indgår i forudsætningerne.

Jeg kæmper for at få finansieret motorvejene og bestemt også den helt til Frederikssund og det har 1. prioritet. 

Men vi skal i fællesskab skal presse på for at få sikret at der kommer parallelitet til øvrige infrastrukturprojekter. 

Så hvis vi i fællesskab beslutter at bygge havnetunnel og 3. Limfjordsforbindelse uden direkte brugerbetaling, så må brugerbetalingen for at benytte Kronprinsesse Marys bro også afvikles

Andre artikler fra denne uge