Ny aftale skal styrke skole-virksomhedssamarbejdet

Ny aftale skal styrke skole-virksomhedssamarbejdet
Direktør for Naturvidenskabernes Hus Maiken Lykke Lolck og borgmester John Schmidt Andersen giver hånd på den nye samarbejdsaftale. Foto: Frederikssund Kommune.

Frederikssund Kommune har indgået en samarbejdsaftale med Naturvidenskabernes Hus, som skal bidrage til et endnu stærkere skole-virksomhedssamarbejde.

FREDERIKSSUND KOMMUNE: Naturvidenskabernes Hus har fået en bevilling fra Novo Nordisk Fonden til projektet SamSTEM, så projektets mål om at bringe skoleelever og virksomheder tættere sammen kan udbredes til flere kommuner og flere folkeskoleelever. 

En af de kommuner, som Naturvidenskabernes Hus har valgt at samarbejde med, er Frederikssund Kommune. Blandt andet fordi kommunen allerede har igangsat flere tiltag inden for skole-virksomhedssamarbejde.

– Vi er meget glade for, at Naturvidenskabernes Hus har valgt at indgå et samarbejde med os. Vi har i mange år arbejdet på at skabe et godt skole-virksomhedssamarbejde til fordel for både elever og virksomheder. Senest har vi startet MakerVærket, som også vil blive en del af projekt SamSTEM. Jeg er overbevist om, at den opkvalificering af lærere samt de undervisningsforløb som vil blive udviklet sammen med Naturvidenskabernes Hus, vil blive et godt bidrag til vores elevers uddannelse og vores virksomheders muligheder for at rekruttere faglært arbejdskraft i fremtiden, lyder  det fra borgmester John Schmidt Andersen (V).

Aftalen er mellem Naturvidenskabernes Hus og Frederikssund Kommune samt partnerne Frederikssund Erhverv og Campus Frederikssund.

Projektet kommer blandt andet til at indeholde workshops for lærere med flere, adgang til færdigt undervisningsmateriale, deltagelse i erfaringsnetværk med andre kommuner med mere.

Naturvidenskabernes Hus ønsker at udvikle lokale forløb, som kan bruges af skolerne og i samarbejde med virksomheder.

– I Frederikssund Kommune har der længe været fokus på netop skolevirksomhedssamarbejde med blandt andet MakerVærket. Ofte er det et problem i forhold til netop skole-virksomhedssamarbejde, at eleverne ikke kan arbejde med maskinerne hos virksomhederne, og hvis det skal foregå på skolerne, så får de ikke den praksis-dimension, der er så vigtig, fortæller direktør for Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck.

– Makerværket er en unik platform for samarbejdet mellem skoler og virksomheder, fordi det kan skabe den kobling mellem virksomhedernes produktion og undervisningsrummet, hvor eleverne kan arbejde praktisk med udgangspunkt i virksomhederne.

Andre artikler fra denne uge