Nedskæring i busdrift til ydersam- fundene er kortsigtet, skadeligt

Nedskæring i busdrift til ydersam- fundene er kortsigtet, skadeligt

Af Jørgen Olsen, Irisvej 35, Skibby, Fjordlandslisten  

Kan man påvirke undersøgelser så de går i den retning man ønsker?

Det er  oplevet i Kyndby Huse en bydel i Frederikssund Kommune, med knap 400 fastboende medborgere, dagligt afhængige af en bus til/fra job, skole, indkøb, sociale aktiviteter mv. Borgernes hverdag er stærkt begrænset af ny busordning.

En privat aktør/leverandør har udarbejdet den analyse beslutningstagerne så følger. ”Analysen” viser for få passagerer til at opretholde busdriften der ellers har været i 50 år.

Borgerne i Kyndby Huse har foretaget egne analyser, passagertællinger, risikovurdering, der. dokumenterer behovet for busdrift med fast ruteplan til Kyndby Huse. 

Borgernes analyse kolliderer med de ”vises” opfattelse af behovet, og ikke mindst – iskold Mammon. Der stoles mere på den private aktør/leverandørs analyse end borgernes, der skal leve med nedskæringen, der vender op og ned på deres hverdag. Sølle to formiddagsafgange, og en skolebus om morgenen, tidligt eftermiddag. 

Bussen kan således kun benyttes af hjemmegående ledige og pensionister.   

Det er kun muligt at blive boende uden bil, hvis man kan gå/cykle – i alt slags vejr, via en uoplyst landevej med sti – over 3 km frem til nærmeste stoppested for 315..

Hvem er klogest ”eksperten” eller borgerne? Borgerne, der lever med udfordringerne, er ikke så kloge.

 “For få passagerer til en rentabel drift”. Formand for Teknisk Udvalg, Tina Tving Stauning, (S) udtaler:

“Der er altid prioriteringer, der er også nogle som kommer i klemme – og det er der også i Kyndby Huse.” Det er så knap 400 der er kommet i ‘klemme.’ Og videre;: “Lige nu og her tror jeg ikke – selvom jeg kigger i sol, måne og stjerner – at vi får flere busser.” 

Flexbusordningen anbefales. For nogle en betragtelig omkostning hver måned.. 

Region Hovedstaden har det overordnede ansvar for kollektiv trafik. Målsætningen:

“Udvalget skal i sit arbejde være med til at sikre en velfungerende kollektiv trafik i regionen, der aflaster trængselsproblemer, og sikrer mobilitet på tværs af regionen, og i tyndt befolkede områder, bl.a. let adgang til arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og hospitaler.”

Udvalgets ni medlemmer bor ikke i Hornsherred, de fleste i København. Er det forklaringen på man overser Kyndby Huse? At politikerne i Frederikssund overser og ”klemmer” 400 mennesker, kan ikke undskyldes. 

Hvad gøres i andre kommuner med små bysamfund, både for at bevare disse og få flere til at bosætte sig der?

Holstebro har, som en af flere midt- og vestjyske kommuner, 4 ”gratis” ruter til tyndt befolkede områder. Formand for Teknik udvalget nævner: “Det har været en stor succes. Vi har fået flere til at køre med busserne og dermed opnået en større tilfredshed hos brugerne.” Hvad tilfredse borgere? Den var ny!

Økonomien hænger sammen. De penge, kommunen taber på manglende billetindtægter, spares på administrationen.

Norddjurs kommunes ordning omtales som en ”kæmpe succes,” “Det også er godt for byens handelsliv.”

Genskab Kyndby Huse borgernes busrute, det ville være ordentlighed  – tag ved lære af de jyske succeser – Det er sund fornuft.

Andre artikler fra denne uge