Af Jørgen Bech
Byrådsmedlem (V)
Den mangeårige skipper på Kulhuse færgen har nu fået nok og trækker sig, fordi det længe har murret i de politiske kroge, efter at flere i byrådet vil forsøge en såkaldt ikke-kommunal konstruktion. Altså reelt at spare færgen væk.
Den politiske vilje vakler. Skal der virkelig bruges så mange penge på en aktivitet i Hornsherred?
I facebook gruppen ”Bevar Kulhusefærgen” mener vi, at Columbus færgeruten bør fortsættes som hidtil, også til motorkøretøjer.
Færgen er en stor turistfremmende attraktion for Hornsherreds nordlige spids, Kulhuse, og for hele kommunen. Og især turisme er et stærkt aktiv for Hornsherred. Det vil være en katastrofe at nedlægge færgen.
Den bliver også brugt flittigt. Seneste tal (2020) viser syv måneder, færgen sejler, samt 10.500 køretøjer.
Nogle foreslår færgen erstattet af en mindre turbåd kun for gående og cyklister.
Denne skal så sejle til Lynæs, fordi den ikke kan lægge til i Sølager.
Det afskærer biler, knallerter og motorcykler, som udgør en væsentlig del af passagertallet. Sejltiden forlænges også med en times tid.
Andre tror, at en støtteforening kan drive færgen. En sympatisk tanke, men næppe realistisk at rejse mindst to milioner kroner til drift hvert eneste år.
Fonde giver som bekendt ikke penge til drift.
Columbus er fra 1947, kræver meget vedligeholdelse og risikerer sejlforbud.
I ”Bevar Kulhusefærgen” opfordrer vi derfor til, at der nu arbejdes aktivt på en Columbus II.
Det tager jo nogle år.
Der er allerede afsat 92 millioner kroner i investeringsplanen.
Det er mange penge, men faktuelt ikke flere end det samlede beløb til havnebad plus maritimt center plus renovering af Willumsens museum.
Columbus II kan endda finansieres via Kommunekredit, fordi der er en væsentlig driftsbesparelse.
Over 30 år bliver investeringsudgiften cirka tre millioner kroner pr. år ud af kommunens samlede investeringsbudget på cirka 140 millioner kroner om året.
Det kræver kun politisk vilje!