Mere end 9 ud af 10 lokale virksomheder er tilfredse eller meget tilfredse med servicen fra Jobcenter Frederikssund, og kommunen ligger i top på formidling af jobs.
FREDERIKSSUND KOMMUNE: Der er de seneste tre år gennemført en tilfredshedsundersøgelse hos de virksomheder, der har samarbejdet med Jobcenteret det seneste år, og hovedresultaterne af undersøgelsen, der blev gennemført i januar 2025, er opmuntrende læsning.
Rapporten konkluderer, at 9 ud af 10 virksomheder tilkendegiver at være tilfredse eller meget tilfredse med servicen fra jobcenteret.
Også 9 ud af 10 virksomheder er tilfredse eller meget tilfredse i forhold til kommunikationen med jobcenteret, mens 8 ud af 10 virksomheder er tilfredse eller meget tilfredse i forhold til, om de føler sig oplyst om deres muligheder og rettigheder efter kontakten med jobcenteret. Endelig vil 9 ud af 10 virksomheder anbefale jobcenteret til andre i deres netværk.
Tilfredsheden har været høj i alle de tre år, den er blevet undersøgt, over 80 procent, men er altså i 2025 på over 90 procent.
Kommune i top-5
Samtidig ligger Frederikssund Kommune helt i front, når det gælder formidling af ledige til ledige stillinger, idet 9 ud af 10 rekrutteringsanmodninger fra virksomhederne finder kandidater til, og 6 uf af 10 af de formidlede kandidater opnår ansættelse.
At så mange kandidater opnår ansættelse viser, at der er et godt match mellem ledig og virksomhed. Det opnås gennem kendskab til virksomhederne og en god og professionel dialog med dem om deres ønsker og behov. Denne høje succesrate med formidling af jobs i Frederikssund gør, at kommunen ligger i top-5 blandt landets kommuner.
En stærk lokal indsats
Den udbredte tilfredshed og høje succesrate skyldes et tæt samarbejde med virksomhederne og Frederikssund Erhverv, en målrettet indsats for at matche ledige med relevante jobmuligheder og et stort fokus på opkvalificering. Frederikssund Jobcenter arbejder proaktivt på at forstå erhvervslivets behov og sikre, at virksomhederne får de rette kandidater. Borgmester Tina Tving Stauning (A) glæder sig derfor over undersøgelsen.
– Det er en stor glæde, at vi har et solidt jobcenter, der samarbejder godt og udbytterigt med vores lokale erhvervsliv. Et tæt samarbejde, gode relationer og forståelse for virksomhedernes behov er betydningsfuldt for både den enkelte borger, erhvervslivets muligheder og kommunens udvikling. Samtidig giver de gode samarbejdsrelationer og vores lokale virksomheders lyst til at tage et socialt ansvar en gylden mulighed for, at vi kan få endnu flere af vores mere sårbare ledige borgere ud i småjobs, og dermed blive en del af et arbejdsfællesskab. Så alt i alt godt gået, fastslår borgmesteren.
Også formand for udvalget Job, erhverv og kultur, Michael Tøgersen (L), er tilfreds.
– Manglen på arbejdskraft er for virksomhederne i Frederikssund Kommune en betydelig udfordring. Selvom jeg godt ved, at jobcenteret ikke alene kan løse rekrutteringsudfordringerne, er det med stor tilfredshed, at det i betydeligt omfang lykkes at formidle kandidater til vores lokale erhvervsliv. Det kan kun lade sig gøre, fordi både jobcenter og vores virksomheder er indstillede på at samarbejde og se nytten i hinanden. I takt med vores indsatser for øget bosætning forventer vi at øge udbuddet af arbejdskraft, så vi i højere grad kan sikre arbejdskraft til vores erhvervsliv i de kommende år, siger udvalgsformanden.
/TS