Af Inge Messerschmidt
Gruppeformand DF
Den 30. november 2022 fik byrådet en orientering om kvalitetssikring af rengøringen på de kommunale bygninger.
Sagen havde forinden været til drøftelse på økonomiudvalget, hvor jeg havde kommentarer og opklarende spørgsmål.
Jeg ønskede bl.a. noget tekst udtrykt mere specifikt i forhold til, hvornår rengøringen kan springes over, så tolkningen ikke afgøres af de øjne, der læser.
Jeg ønskede, at ledelsen skulle meget tættere på, da en leder nok bliver taget lidt mere seriøst ved klager, end servicekorpset der varetager opgaven pt.
Vigtigheden af at man kan kommunikere med hinanden. Altså at rengøringspersonalet skal kunne tale og forstå dansk. Og meget mere.
Nu er der gået lidt over et halvt år, og så er det spændende om de nye tiltag, der skal kvalitetssikre, virker i dagligdagen – i den virkelige verden.
Det hører vi i byrådet nemlig ikke noget om, andet end at der er stor tilfredshed rundt om på kommunens lokationer.
Alle er tilfredse. Der er rent. Det fungerer til alles tilfredshed.
Er det sandt, så er det jo fantastisk.
Er det ikke sandt, så må vi drøfte rengøringen endnu en gang.
Men vi kan kun drøfte det, hvis vi kan dokumentere det, der sker.
Når jeg tager rengøringen op igen, så er det fordi jeg oplever, at der fortsat er en utilfredshed rundt omkring. Og det er bare ikke i orden.
Rengøringen koster kommunen rigtig mange mio kr om året, og det er dyrt betalte penge, hvis ikke kvaliteten er i orden.
Jeg har gennem de sidste mange år forsøgt at tale ind i problemet, men støder panden mod en mur hver gang.
Så er der utilfredshed, og man ønsker at der gøres noget ved det, så brug gerne os byrødder.
Vi kan kun handle, ud fra det vi kender til, på oplyst grundlag.