Af Morten Skovgaard (V) Formand for
Uddannelsesudvalget
Der har den seneste tid, i medierne, været bragt forskellige syn på hvordan vores folkeskole har det og byrådets prioritering af folkeskolens rammer.
Hvis man skulle tage alt for pålydende, så kunne man – med rette – være bekymret. Det er der imidlertid ingen grund til. Folkeskolen i Frederikssund lever og har det godt.
Er alt så perfekt? Nej! Kan vi gøre noget bedre? Afgjort! Er det noget byrådet tager alvorligt? I den grad!
I 2019 blev skoleområdet tilført over 100 millioner kroner ekstra, som betød væsentlig flere ressourcer til alle klasser, uanset størrelse.
Vi fik skabt en specialskole i Jægerspris, som var et kæmpe løft for specialskoleområdet.
Der blev indført tablets og computere til alle børn i folkeskolen, så alle får de bedst mulige forudsætninger i en mere og mere teknologisk verden.
I 2020 har vi besluttet en gennemgribende renovering af faglokaler og udskiftning af skolemøbler.
Det er også besluttet at se på, om vi kan skabe nye spændende undervisningsmiljøer på vores mindre skoleafdelinger. Afdelinger som der er en bred opbakning til i byrådet.
I samarbejde med Campus og Frederikssund Erhverv, har der også været arbejdet målrettet på overgang til ungdomsuddannelser. Herunder med et særligt fokus på de erhvervsfaglige uddannelser.
Det har betydet, at vi fra 2016 til i år har løftet ansøgningsprocenten til disse uddannelser fra 19,6 procent til 28,6 procent, hvilket er det bedste i Nordsjælland.
Som opfølgning på den succes, er det besluttet, at afsætte ressourcer til at eleverne kan arbejde innovativt på skolerne i samarbejde med det lokale erhvervsliv.
Det er jeg også overbevist om også bliver et løft for vores folkeskoleforløb.
Siden 2014 har vi kunne konstatere en stigende tilfredshed med vores folkeskole blandt elever og forældre og samtidig har vi indenfor de seneste 5 år, haft fremgang 4 år på vores karaktergennemsnit ved afgangseksaminerne.
Er vi så i mål? Nej – og det kommer vi heller ikke.
Vi skal til stadighed udvikle os i lighed med resten af samfundet og tilpasse os, så vores folkeskole er et godt og sikkert fundament under vores børn, baseret på gode rammer, som vi løbende skaber og dedikerede lærere, som vi allerede har.