Af Styregruppen i Dansk Folkeparti
Inge Messerschmidt, Tobias Weische og Gert Løfgren
Den 28. september skal der være folkefest i Frederikssund. Kronprinsesse Marys Bro skal indvies. En flot bro, som er blevet fulgt tæt hele vejen, er ved at være færdig.
Men også en bro, der kan betegnes som den mest uretfærdige bro i hele kongeriget.
På byrådsmødet i marts blev en sag behandlet om kommunens deltagelse i indvielsen. Dansk Folkeparti stemte imod, at kommunen skal bidrage økonomisk, da vi helt klart ikke mener, der skal bruges kommunale midler til dette. I
ngen tvivl om, at vi har brug for den bro. De mange biler der daglig kører over Kronprins Frederiks Bro både morgen og aften – og der kommer stadig flere til. Samtidig med at Kronprins Frederiks Bro – uanset hvad – har en udløbsdato. Den kan ikke holde evigt.
I Danmark betaler vi høje skatter og afgifter på rigtig meget, men at gøre Frederikssund så speciel, at vi på linje med Øresundsbroen og Storebæltsbroen får en Kronprinsesse Marys Bro med brugerbetaling er uhørt.
Vi kender godt begrundelsen for, at byrådet for år tilbage besluttede at sige ja til en bro med brugerbetaling. Og vi ved også, at Dansk Folkeparti stemte for dengang.
Men ligesom dengang fastholder Dansk Folkeparti, at broafgiften er uretfærdig overfor borgerne i Frederikssund og særligt de lokale virksomheder, der bliver tvunget til at bruge den.
Vi kæmper for lokalt, at vores politikere på Christiansborg vil arbejde for, at Kronprinsesse Marys Bro skal være afgiftsfri.
Det kommer til at koste 14 kroner at køre over broen – hver vej, dog 41 kroner for lastbiler. Hvordan skal det administreres? “Med nummerpladescanning” “Uden bomme”, er svaret.
Alle biler, der passerer broen, skal være tilmeldt “pay-by-plate”, så afgiften automatisk bliver betalt. Det lyder rigtig smart. Men hvad med alle de biler, der passerer broen uden at være tilmeldt ordningen?
Det kan både være danske biler men også udenlandske biler. Hvem finder frem til bilens ejer for at sende en faktura på 14 kroner? Og bliver den ikke betalt, så skal der sendes en rykker.
Er det denne drift, som borgerne i Frederikssund Kommune, skal betale for?
Brugerbetalingen kan få store konsekvenser på flere områder, frygter vi.
Hvad vil der ske med handlen i Frederikssund By? I protest vil mange køre mod Holbæk. Og hvad vil der ske med de mange erhvervsdrivende, der skal køre over Kronprinsesse Marys Bro og hver vej betale 41 kroner? Hver gang! Vil de søge væk? Det vil – uanset hvad – være konkurrenceforvridende forhold.
Det er korrekt, at der fortsat er mulighed for at køre over Kronprins Frederiks Bro, at det er en valgmulighed, som rigtig mange vil vælge.
Men det retfærdiggør ikke, at vi, der bor i Frederikssund Kommune, skal betale 14 kroner, hver gang vi krydser fjorden.