Danskerne er begejstrede for nye betalingsmetoder

Danskerne er begejstrede for nye betalingsmetoder

Danskerne har for vane at gribe efter det fysiske betalingskort, men samtidig vinder de mobile betalingsløsninger i højere grad fodfæste. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

FORBRUG: Swiper du betalingen igennem på mobilen, når du handler i netbutikken? Og hiver du telefonen op ad lommen, når du betaler en kop kaffe på farten?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort ”Betalingsrapport 2022”, som blandt andet indeholder en forbrugerundersøgelse baseret på svar fra mere end 2.000 forbrugere. Undersøgelsen viser, at danske forbrugere i stigende grad betaler med mobiltelefonen via eksempelvis Apple Pay, Google Pay eller Mobilepay.

Cirka halvdelen af de adspurgte forbrugere har svaret, at de benyttede en digital betalingsløsning, som typisk vil være en telefonbetaling, ved deres seneste køb på nettet. Ved køb i fysiske forretninger havde lidt mere end hver femte af forbrugerne betalt via en digital betalingsløsning.

Hele 96 procent af betalingerne med kort skete sidste år kontaktløst, altså uden at en kode blev indtastet.

Siden 2017 er antallet af misbrugstransaktioner i Danmark med danskudstedte kort mere end halveret. Samtidig er der sket et fald i misbruget over transaktioner over grænser.

Antallet at forbrugere, som klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over ulovlige gebyrer på betalinger med kort, er faldet markant de seneste par år. Frem til sommeren 2021 udstedte styrelsen 39 påbud til forretninger om at stoppe med at opkræve ulovlige gebyrer.

Omkring halvdelen af påbuddene vedrørte betalinger med Apple Pay eller Google Pay, og de ulovlige gebyropkrævninger skyldtes hovedsageligt, at betalingssystemerne ikke var opdaterede.

Andre artikler fra denne uge