DSB’s værkstedsprojekt i Vinge deler de politiske vande.
Af journalist Tomas Skov
VINGE: På byrådets møde 30. oktober besluttede et flertal at igangsætte planlægningen for et S-togsværksted i erhvervsområdet i Vinge, hvorfor kommunens administration skal udarbejde en lokalplan og et kommuneplantillæg for projektet. På den baggrund inviterede Frederikssund Kommune og DSB til et infomøde om sagen tirsdag aften 10. december i kantinen på Ådalens Skole i Frederikssund for at orientere om processen for lokalplanens udarbejdelse og i øvrigt præsentere DSB’s projekt om etablering af et værksted til nye førerløse S-tog.
Projektet har et grundareal på omkring 300.000 kvadratmeter, som omfatter en værkstedshal på 25.000 kvadratmeter med en højde på ca. 13 meter samt øvrige værkstedsfunktioner på ca. 4.000 kvadratmeter med en højde på 10 meter. Dertil skal der etableres 14 kilometer spor med kørestrøm, der forbinder de forskellige funktioner inden for værkstedsområdet.
Som en del af projektet vil DSB etablere en samlet og bedre støjafskærmning for både motorvejen og DSB-projektet, der ifølge planen vil efterlade boligområder i Vinge mindre støjbelastede. Derudover vil DSB etablere cykel- og gangforbindelse over spor og motorvej for at skabe en forbindelse ind til Frederikssund by. Endelig vil DSB udvikle området omkring Vinge station med cykel- og gangforbindelse, tryghedspakke og cykelparkering. DSB forventer, at værkstedet vil tilføre omkring 200 arbejdspladser til Frederikssund Kommune.
Skønmaleri
Projektet deler byrådet, der dog kan gennemføres alene med stemmerne fra Socialdemokratiet og Venstre. Bortset fra Venstre er blå side af salen imod projektet. Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne ønsker slet ikke projektet til kommunen, hvilket Fjordlandslisten i øvrigt tilslutter sig, mens Konservative i stedet ønsker at etablere 20-30 lokale virksomheder på området.
Michael Tøgersen fra LA mener grundlæggende, at værksteds-projektet spiller hasard med Vinge, som kommunen fundamentalt er afhængig af i forhold til det fremtidige velfærdsniveau – og han er ikke blevet mere overbevist om lyksalighederne ved projektet efter tirsdagens møde.
– Vi blev præsenteret for arkitekttegninger, der viste at det faldt helt naturligt ind i landskabet med kornmarker og legende børn, og man skulle virkelig se nøje efter køreledninger. Jeg synes, det var groft manipulerende, siger politikeren, som undrer sig over, at DSB allerede er ved at etablere sig på området.
– Det kom bag på mange, tror jeg. Lokalplanen skal jo først godkendes om halvandet år, fortsætter han.
Høj beskæftigelse
Michael Tøgersen anerkender, at DSB som virksomhed kunne være interessant for kommunen, men mener, at projektet trækker i den forkerte retning i forhold til at tiltrække nye skatteborgere, som kommunen er afhængig af på grund af den demografiske udvikling.
– De nye skatteborgere skal til Vinge, og med en placering af et så gigantisk værksted, føler jeg mig overbevist om, at fortællingen om den grønne og klimarigtige by begynder at smuldre. Vi kører kommunens økonomi ud over kanten med dette projekt, mener han.
Yderligere ulemper er ifølge politikeren, at 80.000 kvadratmeter fredskov skal ryddes, 6-8 ejendomme skal eksproprieres, og at anlægget kommer ret tæt på fremtidig beboelse.
– Der er mange andre potentielle virksomheder, vi kunne tiltrække. I øvrigt har vi landets højeste beskæftigelse, så vi kan sagtens undvære de 200 arbejdspladser. Vi har slet ikke arbejdskraft til vores eksisterende virksomheder, og DSB vil blot konkurrere med dem. Samtidig vil det betyde et gigantisk lokalplansarbejde, og vi har i forvejen nogle af landets længste byggesagsbehandlingstider. Jeg har svært ved at få øje på lyspunkterne i det her, konstaterer han.
Flest fordele
I det politiske solsystem ligger Venstre ikke lysår fra Liberal Alliance, men i denne sag er der støj på modtageren mellem de to partier. Jørgen Bech (V) var også til stede på tirsdagens møde, og han ser med mildere øjne på implikationerne af det store projekt i Vinge.
– Vi har sagt ja under forudsætning af en helhedsplan med motorvej og DSB-projekt. Det bliver én stor byggeplads, og vi skal være sikre på tilkørselsramper i forhold til kommunens behov rent trafikalt. Vi får en bedre støjbegrænsning og bedre forbindelser over motorvejen, som DSB anlægger. Så samlet set indebærer det mange fordele, argumenterer han.
Han hæfter sig ved, at der for nuværende ikke er beboelse tæt på DSB’s værkstedsområde, og at Ikano Bolig har godkendt den bedre udnyttelse af deres areal på grund af støjvolden ud til motorvejen.
– Det er en stor forandring, men vi taler om et erhvervsområde, så størrelsen af projektet har ikke den store betydning, fortsætter Jørgen Bech, som heller ikke er bekymret for arbejdsbyrden i forvaltningen.
– Der er afsat ressourcer til arbejdet omkring Vinge, så det er helt naturligt, at vi skal kunne det. Det er afgørende at få en ekstra erhvervsvirksomhed til kommunen, og vi ser frem til at komme videre med planlægningsarbejdet, siger han.
Med hensyn til den gamle skov, der skal genplantes i forholdet en til to, ser politikeren primært fordele ved genrejsningen andetsteds i kommunen.
– Der er tale om skov, som har ligget på privat grund i mange år. Det er ikke en rekreativ skov, så ingen kommer i den. Nu er der tale om kritisk infrastruktur, så man kan godt fælde skoven, mod at man så planter dobbelt så meget på kommunal jord et andet sted. Det giver i mine øjne en bedre udnyttelse med næsten 16 hektar skov et andet sted i kommunen – eller 2-3 mindre skove, siger Jørgen Bech.