#enmillionstemmer

#enmillionstemmer

Læserbrev

Maibritt Møller Nielsen
Byrådsmedlem for Nye Borgerlige, Frederikssund

På byrådsmødet i onsdags skulle byrådet godkende sagsbehandlingsfrister på børneområdet. Der var bl.a. tilføjet flere §.

Det kan godt undre mig, at disse § først bliver offentliggjort efter, at folkebevægelsen #enmillionstemmer har henvendt sig til kommunen, med opbakning fra Ankestyrelsen.

Alle landes kommuner skylder en stor tak til Elizabeth Trøstrup og Peter Hansen fra folkebevægelsen #enmillionstemmer for, at få kommunerne til, at offentliggør alle sagsbehandlingsfrister, som skal være tilgængelige for borgerne.

GODT arbejdet og tusind tak for jeres store indsats!

Jeg har som byrådsmedlem den helt klare forventning, at de medarbejdere der har ansvaret for sagsbehandlingsfristerne, også sørger for, at vi som kommune lever op til de krav og den lovgivning der gælder på området.

Samtidig skulle selve fristerne godkendes. Og der var særligt 2 frister jeg ikke finder rimelige.

Den ene omhandler tabt arbejdsfortjeneste. Denne frist ønskes forlænget fra 12-16 uger, grundet bl.a. mangel på medarbejdere i familieafdelingen.

Som tidligere selvstændig erhvervsdrivende i 16 år har jeg svært ved, at der i det kommunale system, altid kigges ”ud af” for at finde løsninger.

Jeg er af den helt modsatte overbevisning – nemlig, at løsningerne skal findes internt.

Man kunne jo passende spørge sig selv, om der har sneget sig nogle selvvalgte dokumentationskrav ind, der ikke er lovbestemte, som med fordel kunne fjernes så sagsbehandlingen kunne gøres smidigere, så der spares tid.

Tilrettelæggelse af sagen, kunne måske klares ved at en fast medarbejder modtager sagerne når de kommer ind, og som straks rekvirerer de nødvendige dokumenter hos læger m.m. samt rykker for evt. svar. Sagen kan så videregives til sagsbehandler, når den er klar til at blive behandlet. Det kunne måske frigive ”mandetimer” til sagsbehandleren, og sagsbehandlingsfristen ville givetvis, være kortere.

For det handler uden tvivl også om, hvornår man indhenter lægeattester m.m. Og jeg har derfor i dag anmodet administrationen om en redegørelse for, hvor lang tid der går fra modtagelsen af ansøgninger fra borgerne – til indhentelse af lægeerklæringer m.m. For det kan måske være her, et af problemerne er.

Men uanset hvad årsagen er, så er det fuldstændig irrelevant for borgerne, om vi kan løses personaleudfordringerne eller ej. De skal sikres deres retssikkerhed samt modtage hjælpen hurtigst muligt.

Det undrer mig også, at det skal tage 8 uger at søge om ledsagelse. Det er en skal §, der gives til borgere mellem 12-18 år, der ikke kan færdes alene. Langt størstedelen af de borgere der vil søge om ledsagelse, er i forvejen kendt i afdelingen. Og i de 2 måneder sagsbehandlingen står på, står borger med et udækket hjælpebehov. Det burde kunne klares på 4 uger ligesom fristen er på afløsning/aflastning.

Det burde være en form sag at bevillige denne hjælp. Så her kunne der sikkert også kigges på en smidigere sagsbehandling. Disse problematikker er årsag til, at Nye Borgerlige stemte imod sagsbehandlingsfrister.

Vi vil hellere bruge pengene på borgerne frem for administration – så jeg må endnu en gang sige, kig nu ind ad og se på jeres arbejdsgange. Og husk kommunen er til for borgerne ikke omvendt.

Andre artikler fra denne uge