Af Jørgen Olsen
Irisvej 35, 4050 Skibby
Skal Frederikssund Kommune have navneforandring?
Flere debatindlæg om det. Alle et udtryk for stor kærlighed til kommunen, ønske om større dynamik, mere lidenskab for kommunens herligheder, som der er rigtig mange af.
“At drive virksomhed (kommune) uden at reklamere svarer til at vinke til en pige i totalt mørke. Du ved du vinker, men ingen andre ser det.” Umiddelbart virker det til at der vinkes i mørke.
Hvad betyder et navn? I Shakespeares Romeo og Julie er der denne sandhed: “Hvad er et navn? Det vi kalder rose, vil dufte lige sødt, hvad end det kaldes. Og Romeo ville, var han uden navn, beholde den fuldkommenhed han ejer.”
Da Ny By (Vinge) skulle have et mere mundret navn lavede man en ’”forslagskasse”. Der kom rigtig mange gode. Vinderforslaget -”Vinge” – blev belønnet med kroner 5000, så vidt jeg husker.
Det behøver således ikke koste kassen at tænke modigt, at vinke.
Man kunne begynde med at føje et slogan til Frederikssund. Mange kommuner har et sådant, og det fungerer, er positivt.
Eksempler: Frederiksberg; ”Hovedstaden grønne hjerte.” Holstebro; ”Kulturen til forskel.” Ringkøbing-Skjern; ”Naturens Rige.” Slogans der passer storartet til disse kommuner.
På disse kommunernes hjemmeside, står deres slogan under kommunens navn. Ingen dyre omkostninger til nyt layout og ændring af skilte mv. En praktisk nærmest omkostningsfri løsning – kun få klik.
Lad Frederikssund beholde sit ”søde” navn, men føj et slogan til.
Lad borgernes fantasi blomstre.
Udskriv en konkurrence, alene den vil give masser af omtale og vupti med et fælles slogan bindes alle dele af kommunen sammen.