En del bilister kan med fordel vælge helårsdæk, når der skal nye dæk på bilen. Helårsdæk er velegnet til sommerkørsel og kørsel på vinterveje, hvor der saltes og ryddes regelmæssigt, fortæller FDM.
BILEN: Helårsdæk er et begreb, man ofte støder på, når der skal træffes et valg om sommer- og vinterdæk.
Med helårsdæk kan man slippe for at skifte hjul hvert forår og efterår. Og for mange danske bilister passer helårsdækket til deres behov, skriver FDM.
I de seneste år er dækudviklingen gået i retning af, at sommer- og vinteregenskaber rent faktisk kan mødes i det samme dæk.
Og der er i dag flere gode alternativer at vælge imellem.
Men selv de bedste helårsdæk er ikke lige så gode som vinterdæk, når der for alvor er sne på vejen.
Mærkning på helårsdæk
Et såkaldt helårsdæk er mærket med M+S (mud + snow) ligesom et vinterdæk, hvilket betyder, at det grundlæggende er et vinterdæk.
I helårsdækket har dækproducenterne dog forsøgt at kombinere sommer- og vinteregenskaber i samme dæk.
Reglerne for montering af helårsdæk følger reglerne for vinterdæk, hvilket betyder, at dækkene kun må være monteret sammen med andre M+S dæk.
Når en dækproducent tilstræber at skabe et dæk, der er velegnet til kørsel i al slags føre, bliver det et dæk, der er nogenlunde til lidt af hvert uden at være optimalt til alle discipliner.
Ønsker man ikke at have to sæt dæk til bilen, og har man ikke har et kørselsbehov, der stiller maksimale krav til dækkene i kritiske vejrsituationer, kan et helårsdæk være et godt alternativ.
Er man derimod afhængig af at skulle kunne køre ud hele vinteren, så er det vinterdæk, der skal vælges, råder FDM.
Går køreturen til vintersportsdestinationer, er deciderede vinterdæk at foretrække.
Måske endda i kombination med snekæder.
Dækregler i andre lande
I Danmark er der ikke krav om, at man skal have vinter- eller helårsdæk på.
I andre lande omkring os er der forskellige regler for både helårsdæk og vinterdæk.
Vær for eksempel opmærksom på, at et M+S mærket helårsdæk ikke nødvendigvis opfylder kravene til vinterdæk.