Forberedelse, tålmodighed og dokumentation er nøgleord, hvis udlandsrejsen volder problemer. Sådan lyder rådet fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
FORBRUG: Sommerferien nærmer sig, og for mange danskere betyder det rejser til sydlige himmelstrøg. Men forventningens glæde kan hurtigt blive afløst af en bekymret knude i maven.
Der er usikkerhed omkring strejke hos flere flyselskaber, og Københavns Lufthavn meldte allerede før sommerferien om længere kø til security. Dertil kommer coronavirus, som måske er gledet lidt i baggrunden herhjemme, men fortsat bølger i Europa.
– De bedste to timer, man kan investere i sin ferie, er at sætte sig mest muligt ind i tingene hjemmefra, fortæller Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Bliver flyrejsen aflyst eller forsinket på grund af strejke, er reglerne som udgangspunkt ret klare: Man har krav på at få pengene retur eller en ombooking til først mulige afgang.
På den offentlige forbrugerportal forbrug.dk kan man læse mere om regler og rettigheder på flyrejsen.
Hvis aflysningen eller forsinkelsen betyder, at man reelt misser sin koncert eller en hotelovernatning, gælder det om at indhente og gemme mest mulig dokumentation for udgifter og tab som følge af forsinkelsen. Hvad man præcis har ret til, afhænger af ens helt konkrete situation.
Det kan være, at man har krav på kompensation for hele eller dele af beløbet. Det kan også være, at man har en rejseforsikring, der muligvis kan dække det tabte.
Bemærk, at man ofte er stillet bedre, hvis man har købt hotel, koncert eller andet sammen med flybilletten; så der er tale om en pakkerejse.
I forhold til coronavirus er det derimod før rejsen, at kræfterne skal sættes ind. Her er det nemlig ens eget ansvar, at man allerede på forkant har sat sig ind i, hvad man kan komme til at møde af lokale krav, udfordringer og restriktioner.
Gode råd før rejsen:
Sæt dig ind i de lokale restriktioner. Hvis du skal fremvise coronapas, udfylde en formular eller have et givent antal vaccinestik, er det dit ansvar at leve op til kravene.
Tjek, at du stadigvæk kan tilgå din app med coronapasset.
Tjek, at din rejseforsikring dækker det, du gerne vil have, og fortsat er gyldig. Undersøg også, om du har betalt rejsen med et kreditkort, som kan have en indbygget rejseforsikring.
Tjek din billet og vilkårene for den.
Kom i god tid. Nogle lufthavne er presset af stigende passagertal, og det er dit ansvar at være i flyet ved afgang.
Indhent mest mulig dokumentation for eventuelle forsinkelser eller aflysninger, ellers kan det være svært at gøre sin sag gældende i forbindelse med en klage eller ansøgning om refusion eller kompensation.
Gem alle kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle udgifter, du har haft og gerne vil have dækket.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.