– Der er for mange negative konsekvenser ved projektet

– Der er for mange negative konsekvenser ved projektet

Da lokalavisen i slutningen af marts fortalte om cykelsti-projektet på Hovedgaden i Skibby, sendte Ebbe Olaf Nielsen, Autohuset Skibby et brev til byrådet med kommentarer til de negative konsekvenser, som det i hans øjne vil afstedkomme.

SKIBBY: – Nu ser jeg i lokalavisen fra den 11. maj, at kommunen er i fuld gang med ekspropriationer vedrørende projektet. Så nu synes jeg, det må være af almen interesse for byens borgere at få direkte indblik i, hvad man har i sinde.

Ebbe Nielsen har påpeget over for byrådet, at der kører 100 busser igennem Hovedgaden hver dag.

– Busserne er tre meter og to centimeter brede inclusive sidespejle, så seks meter kørebane rækker ikke til, at busserne kan passere hinanden. Vejbredden fra kantsten til kantsten er seks meter og 48 centimeter ved Valmuevej og ved bageren seks meter og 56 centimeter. Så for at gennemføre 1,5 meter cykelsti i begge sider, skal hovedparten af bredden tages fra fortovet, forklarer han.

Unikke fortove

-De unikke fortove med parkering og standsning på fortovet har vi haft fornøjelsen af i over 20 år, fortsætter han.

– De vil blive savnet af mange, hvis de forsvinder; og det vil blive en af konsekvenserne. Samtidig vil vi miste cirka 30 parkeringspladser.

– En anden konsekvens vil blive, at man i fremtiden ikke vil kunne foretage standsning og gå ind i en forretning på strækningen. Eventuelle detailforretninger på strækningen vil ikke være en realistisk mulighed, mener Ebbe Nielsen.

– De fine træer, som kommunen har plantet på fortovet, må lade livet. Flag-
stænger og julepynt vil heller ikke mere være en mulighed med dette projekt.

– De bestående fortove i dette område har en belægning, som efter opgravning lader sig genetablere, så de fremstår, som før opgravningen. I modsætning til asfaltbelægning, der som regel bliver ringere efter hver opgravning. Næste gang, man skal i fortovene, bliver formentlig vedrørende el-systemer til elbiler, spår Ebbe Nielsen.

– Med en enkelt undtagelse har jeg aldrig hørt noget negativt omkring Skibby´s unikke fortove med parkeringsmulighed.

– Fortovene er i øvrigt i en god forfatning, og det er en god regel, at man ikke skal reparere noget, som ikke er gået i stykker.

Forslag til alternativ

Ebbe Nielsen har i stedet foreslået byrådet, at man som alternativ etablerer en 120 cm bred cykelsti i begge vejsider af rød asfaltbelægning med påmalede cykelsymboler.

Et system, der blandt andet kan ses i Gerlev i en smallere udgave.

– Bymidten er fuldt udbygget med forretninger og p-pladser. Parkeringspladserne på Tofteve jer private og til beboerne i Krosvings-bebyggelsen, så det er ikke optimalt at nedlægge p- pladser.

– Personligt synes jeg, man skal prioritere et cykelsti-projekt mellem Skuldelev og Skibby. For der er virkelig brug for det, slutter han.

Foto: Steen Westh

Andre artikler fra denne uge