[vc_row][vc_column][vc_column_text]Nu kan jeg desværre ikke længere holde mig fra at komme med lidt kritik af vores offentlige systemer, være sig både kommune, stat, skat og andre store institutioner. Vil starte med vores ellers udmærkede kommune. Min datter ville ansøge om en engangsydelse da hun er selvstændig og skulle gennem en større operation, der gjorde hun ikke kunne arbejde i 6 uger. Hun blev mødt med beskeden fra sagsbehandlerne: ”Luk dit firma og få et rigtigt arbejde”. Sagt til en meget dygtig og respekteret håndværker der kan klare sig selv. Mit barnebarn er blevet visiteret til at få egen lejlighed efter at have været på et bosted. Hans ansøgning om hjælp til indskud blev mødt med: ”Det må din familie klare”. En- delig skal man være klar over at hvis du har en pårørende over 18, der har et akut psykisk problem så svarer kommunen: ”Ring til politiet”. Dette problem var dog slet ikke i en størrelses orden der krævede politiets hjælp, blot en sundhedsarbejder eller sygeplejerske med lidt forstand på psykisk ubalance. Jeg skal for en god ordens skyld sige at alle nævnte henvendelser har vi klaret ved egen og familiens hjælp.
Men undervejs i ovennævnte situationer har jeg så oplevet at når man betaler en regning for sine børn, så kan vores digitale hverdag og system ikke finde ud af det. Det gælder både Skat, YouSee og sikkert mange andre offentlige instanser. Deres computer kan ikke genkende en betaling af en regning hvis afsender ikke er den som regningen er udstedt til. Derfor går computeren straks i gang med at sende rykkere og sende til gældstyrelsen og inkasso o.s.v., samt lukker for den ydelse som ikke ses betalt. Ingen medarbejder standser dette vanvid før man selv som borger selv gør opmærksom på fejlen. For pengene er jo kommet ind på den rigtige konto, men det tager timer at forklare i telefonen, og der skal fremsendes kvitteringer og bilag som forklarer indbetalingen. Staten burde udbetale mindst en månedsløn til borgerne som erstatning for al den tid man kan bruge på at retfærdig- gøre sin ret. Når staten har noget til gode skal de ikke bevise noget som helst, men henholder sig til at det er de nye systemer der ikke taler sammen med de tidlige- re. Når kommunen ikke lever op til serviceloven kan man klage. Det koster flere timer og mere arbejde end prisen på det man måske kan få medhold i.
Nu er vi så i gang med at skaffe boliger til alle de nye flygtninge og det er mere end prisværdigt. Jeg kunne dog godt tænke mig at man for længe siden i kommunen vil- le tage sig af de hjemløse vi selv har i kommunen. Enlige mødre hvor man har sat børnene i pleje i stedet for at hjælpe med en bolig til familien. Det er fint at vores store entreprenører får lov at bygge store nye lejligheder som skal løse efterspørgslen på boliger, men de huslejer som derved opkræves kan ingen af de mindre indtægter
på nogen måde betale. Hvornår kommer kommunen på banen med flere brugbare boligløsninger for mindre bemidlede her i Hornsherred? Det er ikke nok med almene boliger i Vinge!
Nå men nu fik jeg så lidt luft for mange frustrationer over vores offentlige system. Jeg kalder det konstruktiv kritik fordi jeg håber at man som offentlig ansat bliver bedre til at vise empati og udøve service overfor den enkelte borger. Og at de offentlige systemer bliver opgraderet så de kan genkende indbetalinger, også fra andre konti når de rigtige kodelinjer og andre oplysninger pas- ser. Det er virkelig en kamp at få ret overfor disse digitale systemer i dag, som almindelig borger. Gudskelov er vi nogen der bliver helt nede på jorden og bruger noget så simpelt som en telefon, lidt kontanter og andre lav- praktiske løsninger i vores kommunikation med andre mennesker. Kan I alle sammen have dejlig og fredfyldt sommer uden at fare i blækhuset over det mindste lille problem.
De bedste hilsner fra Jørgen C
Jørgen C. Christensen:
Oldermand Skuldelev Bylaug, markedsansvarlig i Skibby Aktive, bestyrelsesmedlem i Multikulturforeningen, m.m.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]