Udvalgsformand blander æbler og pærer

Udvalgsformand blander æbler og pærer

På vegne af Fjordlandslisten Kirsten Weiland
Muslingevej 7, Frederikssund Ole Peltola
Møllevej 35, Jægerspris
 

Uddannelsesudvalgets formand Morten Skovgaard skriver d. 28/5 på sn.dk, at han ikke kan genkende de kritiske tal, som ligger bag den sidsteplads, som kommunen er blevet tildelt i en undersøgelse omkring læreruddannede i lærerstillingerne. En undersøgelse som Danmarks Lærerforening har bestilt.

De tal, som Morten Skovgaard bruger I sit debatindlæg, er de tal, man årligt indberetter I forhold til linjefagskompetence. 

Linjefagskompetence kan man opnå gennem anden uddannelse, men så er det uden læren om formidling af faget og uden den pædagogiske og psykologiske del af læreruddannelsen.

Dermed sammenligner Udvalgsformanden æbler med pærer.

I Fjordlandslisten er vi imidlertid meget ærgerlige over at skulle konfrontere skolevæsenet igen og igen med de dårlige resultater. Vi vil meget hellere arbejde konstruktivt for forbedringer, men det er jo meget svært, når Udvalgsformanden – og med ham resten af Uddannelsesudvalget – ikke vil erkende problemerne og deres omfang.

I stedet taler Morten Skovgaard uden om problemerne.

Vi har hørt adskillige gange, at man bl.a. har indkøbt nye skolemøbler til alle skoler og alle elever.Men hvordan hjælper det på lærernes lyst til at blive i skolevæsenet? Og hvordan kan det tiltrække nye lærere med den fulde læreruddannelse, som kommunen mangler?

Vi tror, at de fleste lærere tænker, at det var godt nok pokkers, at alle møbler blev kasseret. Var det nu også nødvendigt? Og kunne en del af denne købesum have været anvendt bedre til forhold, som havde kunnet gavne på anden måde i folkeskolen?

For Fjordlandslisten er det vigtigt at få inddraget medarbejdere og brugere ved skolerne, så de kan komme med deres idéer og ønsker – som bestemt ikke behøver at være ens for alle skoler.

For Fjordlandslisten er det vigtigt at få fjernet den topstyring, som igen og igen handlings-lammer lærerne. Dels ved beslutninger, som skal vise politikernes “handlekraft”, og dels ved beslutninger, som skærer alle skoler til som ensartede kasser.

For Fjordlandslisten er det vigtigt at give skolerne deres selvstændighed tilbage, så man på skolerne internt kan få gang i skoleudviklingen nedefra.

Hvis det sker, vil det kunne tiltrække lærere til kommunen, for lærere går efter interessante jobs i kommuner med “åbent sind”.

Vi håber, at vi efter kommunevalget kan præge skolevæsenet med vores konstruktive tanker og idéer, så der igen kan blive plads til faglig stolthed, gejst og engagement ved skolerne, så kommunen kan tiltrække lærere med den fulde uddannelse.

Andre artikler fra denne uge