FREDERIKSSUND KOMMUNE: Imens der forhandles på Christiansborg om trafikale løsninger, sidder folk i kø på Frederikssundsvejen i gennemsnit 30 minutter om dagen.
Det er tid, der kan omsættes til familietid, arbejde og vækst.
Spildtiden skyldes, at der i sin tid blev lavet en halv løsning: Frederikssundsmotorvejen går nemlig ikke til Frederikssund, men stopper i Smørum – derefter ledes bilerne ud på landevejene med kø og trafikal usikkerhed til følge:
– Vi er trætte af den halve løsning. En motorvej fører os ikke bare fra a til b, men er også med til at binde hverdagen sammen. Med en hel løsning får vores borgere en bedre hverdag og kan omsætte køtid til familietid. Og vores erhvervsdrivende kan omsætte køtiden til mere vækst, fortæller Frederikssund Kommunes borgmester John Schmidt Andersen.
En film om halve løsninger
Frustrationen over den halve løsning er stor. De tre kommuner ønsker nu at påvirke beslutningstagerne, så Frederikssundsmotorvejen kan gå hele vejen:
– Det er tid til at fuldende det, de startede. Det er en grotesk ikke-løsning, som vi lever med, og det kan gøres bedre. En hel løsning vil betyde et bedre flow i trafikken for de 24.000 daglige pendlere, og for vores bysamfund vil det have enorm betydning, når pendlerne ikke skal køre igennem byerne. Vi synes, at det er tid til at træffe en beslutning, der binder Danmark sammen og lave en løsning, der går hele vejen, lyder det fra Karsten Søndergaard, der er borgmester i Egedal kommune.
#HalveLøsninger
De tre borgmestre står sammen – men der kan være flere med.
– Alt er jo sådan set gjort klar til den 3. etape. Anlægsloven er vedtaget, så projektet kan gå i gang hurtigt. Jo flere vi er, des kraftigere er vores stemme. Så er du også træt af den halve løsning, så kom med ind på facebook. Del vores video og din frustration med #halveløsninger, opfordrer Jesper Würtzen, borgmester i Ballerup Kommune.
Fakta:
Stort behov for 3. etape fra Tværvej til Frederikssund. Der kører ca. 24.000 biler dagligt på strækningen.
Frem mod år 2030 vil trafikken stige til omkring 32.000 biler dagligt. Det er lige så mange, som der kører over Storebælt.
Den forventede pris for 3. etape er 3,8 milliarder kroner.
Kronprinsesse Marys Bro er åbnet med en firesporet vej og et betalingsanlæg, der pt. ikke er koblet til en motorvej.
Anlægsloven er vedtaget, så projektet kan sættes i gang hurtigt.
Filmen om den halve løsning kan ses på Frederikssund Kommunes facebookside.