FORBRUG: Bløde pakker, hårde pakker, store pakker, små pakker. Kalenderen tæller ned til den 24. december, og landet over begynder pakkebokse, super-markeder, kiosker og andre udleveringssteder at blive fyldt godt op.
I langt de fleste tilfælde kommer pakkerne frem uden problemer. Men det hænder også, at noget går galt under fragten, og så har man som forbruger nogle rettigheder.
– Udgangspunktet er nemlig, at pakken er netbutikkens ansvar, indtil man står med den i hånden, fortæller forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.
De seneste år er antallet af julegaver, der er blevet pakket i papkasser og fragtet til modtagerens adresse eller pakkebokse og pakkeshops, kun steget. Og netbutikkerne er som regel opmærksomme på, at kunderne forventer at modtage de bestilte gaver, før træet tændes.
– Alligevel er det en god idé altid at undersøge, hvad netbutikken skriver om levering. Nogle netbutikker lover, at de kan levere pakken inden for få dage. Andre, at gaven vil nå frem inden jul, hvis den er bestilt inden et bestemt tidspunkt.
Ingen pakke
Så snart netbutikken har lovet noget, så er det butikkens ansvar at leve op til det.
– Ellers kan du have ret til at hæve købet og få dine penge tilbage. Hvis netbutikken omvendt ikke oplyser et bestemt tidspunkt for leveringen, skal pakken blot nå frem inden 30 dage – en regel der gælder for netbutikker i EU, fortæller Susanne Aamann.
– Dukker pakken mod forventning aldrig op – heller ikke efter julen er omme – så sikrer dine rettigheder, at du har mulighed for at få dine penge tilbage. Kontakt først netbutikken og forsøg at finde en løsning. Er det ikke muligt, kan du kontakte din bank og få tilbageført pengene.
Afhentningsfrist
Midt i juletravlheden har vi de foregående år set, at proppede pakkebokse og fyldte pakkeshops kan skabe lange køer eller beskeder om, at pakken kan hentes et andet sted end oprindelig aftalt, fortæller Susanne Aamann.
– Er det nye leveringssted langt væk, så kan du ikke være sikker på, at du har ret til at hæve købet. Det vil altid være en konkret vurdering, om stedet er urimeligt langt væk i forhold til det aftalte.
Der er i øvrigt heller ikke en klar regel for, hvor lang tid man har til at hente sine pakker.
– Så vær opmærksom på, hvornår du senest skal hente dem. Overholder du ikke fristen, risikerer du, at pakken bliver sendt tilbage til netbutikken. Ud over skuffelsen kan det give en ekstraregning, fordi du selv kan komme til at betale for returforsendelsen, forklarer Susanne Aamann.
– Som børn hørte vi historien om julemanden, der kom flyvende i kanen med sine rensdyr og uddelte julegaver. Også i virkeligheden når langt de fleste pakker heldigvis frem i rette tid – og til den rette modtager.