Borgere sejler den 30. september over Roskilde Fjord i protest mod brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro.
FREDERIKSSUND KOMMUNE: Mandag den 30. september sker der noget ganske nyt i Danmark: Betalingsanlægget til Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner, og dermed er vejen banet for, at lokale trafikforbindelser indenfor en enkelt kommune kan financieres med brugerbetaling, lyder det fra Søren Weimann fra Jægerspris, der er initiativtager til en protestaktion.
Det vil en gruppe borgere demonstrere deres stærke modstand imod. Derfor vælger de på åbningsdagen for betalingsanlægget at krydse Roskilde Fjord uden bro. Deltagerne mødes under Kronprinsesse Marys Bro ved Tørslev Hage, og tager turen i samlet flok på tværs af fjorden med andre midler end broen.
Det bliver broget flok af kajaker, Stand-Up Paddle-boards, sejlbåde, små motorbåde, svømmere og måske endda en tømmerflåde, der sejler over fjorden til Marbæk Strand, hvor de har sat en række transportordførere fra Folketingets partier i stævne.
Lange køer
Aktionen er arrangeret som en protest mod, at borgere, virksomheder, sommerhusejere og andre besøgende i Frederikssund Kommune skal betale pr. tur for at kommunen bindes ordentligt sammen med en acceptabel infrastruktur, fortæller Søren Weimann.
– Hver morgen har borgere i Hornsherred i årtier holdt i kø for at komme på arbejde – og hver eftermiddag holder de i kø gennem Frederikssund og nogle gange helt til Slangerup. Til gene ikke bare for dem selv, men for trafikken i hele Frederikssund by.
– Den eksisterende Kronprins Frederiks Bro har i årevis ikke kunnet håndtere trafikken, og den desperation, som trafiksituationen har medført, har Folketinget udnyttet til at få afprøvet brugerbetaling på en lokal forbindelse.
– Vi vil gerne markere helt entydigt, at vi ikke mener, at det kan være rigtigt, at der pålægges brugerbetaling, for at vores kommune kan hænge trafikmæssigt sammen på en ordentlig måde. Samtidig håber vi, at hele Danmark vil være enige med os i, at brugerbetaling på lokale forbindelser ikke er den vej Danmark skal med vores udvikling af infrastruktur.
– Hvis brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro skal være startskudet til en ny udvikling i den danske infrastruktur, så bliver det i fremtiden endnu sværere at bo og drive forretning udenfor de større byer.
– Derfor vil vi have sat en stopper for den udvikling, inden den for alvor kommer i gang, slutter Søren Weimann.