Guide: Sådan undgår du problemer med sommerens hotelbooking

Guide: Sådan undgår du problemer med sommerens hotelbooking

Opstår der problemer med hotelbookingen, kan det være til stor nytte, at man  selv er opmærksom på regler og sine rettigheder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa har samlet gode råd.

FERIE: For mange er sommerferien længe ventet, og så er det ærgerligt, hvis ferien ender med et hotelværelse, der ikke lever op til det lovede, eller en større hotelregning end aftalt.

Hotelophold er generelt populære blandt danskerne. I 2018 overnattede 52 procent af os på hotel i forbindelse med en ferierejse på mere end fire overnatninger i udlandet, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Er du blandt dem, som booker hotel til sommerferien? Så giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa her tre gode råd til, hvad du skal være opmærksom på før, under og efter rejsen.

Den aftalte pris
Hvis du endnu ikke har booket hotelopholdet, er det en god idé at være opmærksom på den endelige pris, når du bestiller.

Det viser en sag fra Forbruger Europa, hvor en forbruger havde booket et hotelværelse til 1.720 kroner via en bookingside. Da forbrugeren modtog ordrebekræftelsen, opdagede hun imidlertid, at der var kommet et servicegebyr og et administrationsgebyr oven i prisen, så den samlede pris nu var omkring 5.500 kroner.

Forbrugeren afbestilte derfor bookingen få minutter senere, hvorefter hun blev opkrævet et afbestillingsgebyr på omkring 1.800 kroner. Forbruger Europa hjalp forbrugeren med at få afbestillingsgebyret refunderet.

Fortrydelse og afbestilling
Fortryder man sin hotelbooking, eller opdager, at man har lavet en fejl i bestillingen, kan man ikke være sikker på at få sine penge retur. Det viser en sag fra Det finansielle ankenævn.

Her havde forbrugeren via nettet reserveret et ophold på et hotel på Mallorca. Det var bestilt som ”ikke-refunderbart.” Da forbrugeren ankom til hotellet, opdagede han, at han ved en fejl havde reserveret hotelværelset i august og ikke i juli, som han troede.

Han bookede og betalte derfor straks for et nyt hotelværelse i juli og krævede omkring 11.000 kroner for reservationen i august tilbagebetalt. 

Ankenævnet fandt, at forbrugeren ikke havde krav på at få pengene tilbagebetalt fra sin bank, fordi han ikke havde en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret.

– Normalt har man en lovpligtig fortrydelsesret ved køb på nettet, men det gælder ikke for bestilling af hotelophold. Det vil kun være en mulighed, hvis det ved bestillingen er aftalt, at man kan afbestille opholdet, fortæller forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Har man bestilt hotelopholdet som en del af en pakkerejse, gælder der andre regler.

Er man ankommet til hotellet og svarer det ikke til det, der blev lovet i beskrivelsen på hotellets hjemmeside, eller er der mangler ved hotelværelset? Så er det vigtigt, at man klager, mens man er på rejsen. 

– Ellers kan det være svært ved at få ret, hvis det ender i en klagesag, fortæller leder af Forbruger Europa, Lars Arent, og tilføjer:

– Har du bestilt hotelopholdet som led i en pakkerejse, er det rejsebureauet, du skal kontakte. 

– Har du bestilt hotelopholdet via en bookingportal, er det en god idé at klage til både hotel og bookingportal.”


Andre artikler fra denne uge