Af Rasmus Stoklund, folketingskandidat (S)
Det virker mildest talt underligt, at det eneste sted i Danmark, hvor der skal være brugerbetaling på en mindre bro, er over Roskilde Fjord. Samtidig vedtages infrastrukturprojekter i andre dele af landet og her skal trafikanterne ikke have tegnebogen frem. I 2017 vedtog man for eksempel at udbygge motorvejen på Fyn for 2,4 milliarder kroner og det finansieres – som al anden infrastruktur – af statskassen. Hvorfor gælder det samme så ikke Kronprinsesse Marys bro, der får en pris på omkring 2 milliarder kroner?
Denne forskelsbehandling på danskerne er uretfærdig, og det er helt urimeligt, at man i Danmark skal betale for at bevæge sig rundt inden for sin egen kommunes grænser.
Regeringen taler meget om, at Danmark skal hænge sammen og være i balance, men brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro viser, at det åbenbart ikke gælder i dette tilfælde. Med brugerbetalingen er det forbeholdt folk med økonomisk overskud at få bedre fremkommelighed.
Jeg spurgte tilbage i marts om transportministeren vil sikre, at der ikke gennemføres trafikregulerende foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro, som de facto skal tvinge bilister over på Kronprinsesse Marys Bro.
Her svarede ministeren lidt uklart: »(…) Parterne var endvidere enige om, at det er en forudsætning for denne løsningsmodel, at Frederikssund Kommune bidrager med at regulere trafikken på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro, således at der skabes det nødvendige trafikale grundlag på en ny sydlig fjordforbindelse. Desuden reduceres den gennemkørende kørsel over Kronprins Frederiks Bro, og vil dermed betyde en forbedring af trafikmiljøet i Frederikssund By.«
Det svar tolker jeg sådan, at ministeren ikke vil lade statslige myndigheder indføre trafikchikaner med henblik på at tvinge folk over på Kronprinsesse Marys Bro.
Kommunen kan – som det er lovet ved flere lejligheder – undlade at gøre det samme, og så har folk et mere reelt alternativ til betalingsbroen.