KULTUR: Et møde med gamle dage, med musikinstrumenter eller med små dyr i skovbunden er blot nogle af de ting, børn i Frederikssund Kommunes børnehuse har kunnet opleve i projektet Kulturstier i de sidste tre år.
Kulturstier kan give børn i børnehavealderen en spændende oplevelse, hvor både nysgerrighed og sanser bliver vækket til live, når de møder en af de fem kulturinstitutioner, der er med i projektet.
– For børnene er et projekt som Kulturstier spændende. Vi har til dagligt ikke de store muligheder for at komme rundt i kommunen og selv besøge de forskellige kulturinstitutioner på grund af den begrænsede kollektive trafik i vores område. Så vi ville sjældent bruge J.F. Willumsens Museum eller musikskolen, men med Kulturstier er det muligt, fortæller Maria Slott Olsen, pædagogisk leder i Børnehuset Solstrålen i Skuldelev.
Hvert børnehus møder kulturen på flere måder. De fireårige møder biblioteket, Fasangården og Musikskolen. De femårige møder Willumsens Museum og Frederikssund Museum Færgegården. Nogle gange besøger børnene kulturinstitutionen og andre gange får de besøg.
Klassisk musik
Det gælder eksempelvis, når de møder Musikpatruljen fra Musikskolen. Her kommer tre musikere ud til børnene i et forløb med tre besøg.
De har deres instrumenter med og introducerer børnene til både musik, rytmer, sang og dans.
– Når vi arbejder med rytmer og musik gennem lege og øvelser giver det børnene en bevidsthed om eksempelvis at klappe eller hoppe samtidig på et bestemt tidspunkt i en remse. Vi forsøger at gøre musikken tilgængelig for børnene og forklarer hvad eksempelvis et strygeinstrument er og hvor mange forskellige instrumenter, der er, fortæller Claus Kaarsgaard, kontrabassist og musiklærer på Musikskolen. Han er en del af Musikpatruljen sammen med Xenia Savery på violin og Isabelle Hübener på fløjte.
Den pædagogiske leder i Solstrålen er glad for, at børnene kan få en anderledes oplevelse både med musik og med de andre tilbud i Kulturstier. Det giver børnene nogle erfaringer, som ikke alle pædagoger har mulighed for at give dem i hverdagen, da en pædagog ikke nødvendigvis har et speciale i natur, musik, kunst og lignende.
– Det er de færreste pædagoger, der kan hive en kontrabas frem. Og det har været et hit hos børnene og giver dem en helt anden oplevelse. Musik er en del af vores hverdag med børnesange, men det her giver et større indblik i musikkens verden, siger Maria Slott Olsen.
Godt for børnene
Siden Kulturstier startede som et udviklingsprojekt i 2014, er det blevet et fast tilbud til alle Frederikssund Kommunes børnehuse. Og det har været en succes gennem alle årene, både for børnene og for kulturlivet.
Det glæder formændene for henholdsvis Opvækstudvalget og Fritids- og Kulturudvalget.
– Kulturstier er et unikt tilbud til de fire- og femårige i kommunen. De får nogle rigtig gode møder med kulturlivet og lærer både om kunst, kultur og natur. Det udfordrer deres sanser og ikke mindst deres nysgerrighed, og det er med til at udvikle dem, lyder det fra Maria Katarina Nielsen (B), formand for Opvækstudvalget.
– Det er rigtig godt, at vi får introduceret børnene til kultur så tidligt. Kultur er mange forskellige ting, og derfor er jeg glad for, at Kulturstier kommer rundt om både natur, kunst, musik, historie og litteratur, fortæller Jesper Wittenburg (A), formand for Fritids- og Kulturudvalget.
Fem oplevelser
Frederikssund Bibliotekerne: De fire-årige besøger deres lokale bibliotek, hvor de skal hjælpe med at finde alfabetets bogstaver, fordi en bogstavtyv har været på spil.
Med små kikkerter for øjnene bevæger de sig rundt mellem bøgerne og finder bogstaverne. Derudover kommer børnene med rundt på biblioteket og ind på kontorerne for at se biblioteket ”backstage”.
Naturbussen: På naturværkstedet lærer børnene om dyr. De bevæger sig som dyr, leger dyr og finder dyr i skoven. Når børnene går ud i skoven sammen med naturvejlederne, kommer motorikken mere på prøve og alle sanser tages i brug – her skal de finde, røre og lytte til krible-krable-dyr.
Musikpatruljen fra Musikskolen: Musikskolens musikpatrulje, der består af en violinist, en tværfløjtenist og en kontrabassist, kommer på besøg og spiller for og med børnene, synger og engagerer børn og pædagoger med hjerte, hjerne og krop.
ROMU/Frederikssund Museum Færgegården: De femårige rejser her tilbage i tiden og prøver, hvordan det var at bo, spise og arbejde i oldtiden. Forløbet foregår primært udenfor, hvor børnene ”tænder bål”, skyder med bue og pil, laver mad, synger og danser – på den måde, man gjorde dengang.
J.F. Willumsen Museum: På museet kommer børnene på kunstsafari og besøger fire-fem værker. Børnene går på opdagelse i de fantasifulde værker med en kunstkikkert, og den magiske billedramme sender dem ind i kunstens eventyrlige verden. De tegner fantasivæsener, bevæger sig til musik, mærker ting på billedet og eksperimenterer med farver.